Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Our Picks

Top content from across the community, hand-picked by us.

Iss Dard E Dil ki sifarish
Iss Dard E Dil ki sifarish
  • 0 replies


عشق آفت ، عشق آتش
عشق آفت ، عشق آتش



 




 



عشق آفت ، عشق آتش ، عشق مطلوبِ خدا
عشق مجنوں ، عشق لیلٰی، عشق فریاد و صدا

 

عشق باطن ، عشق ظاہر ، عشق تمثیلِ الٰہ
عشق ساکن ، عشق جاری ، عشق ہمنام خدا

 

عشق باقی ، عشق ساقی ، عشق معنٰئ عطا
عشق فرہاد ، عشق شیریں ، عشق بارانِ شفا

 

عشق طاقت ، عشق طلعت ، عشق تاثیرِ حیا
عشق جلنا ، عشق مرنا ، عشق دردوں کی دوا

 

عشق مالک ، عشق صاحب ، عشق انوارِ خدا
عشق اوّل ، عشق آخر ، عشق ساحل باخدا



 
  • 1 reply


Post in کچھ تو ہم بھی لکھیں گے
.                          سڑک کنارے بیٹھا تھا
                        کوئی جوگی تھا یا روگی تھا

                                 کیا جوگ سجائے بیٹھاتھا ؟
                                     کیا روگ لگائے بیٹھا تھا ؟

           تھی چہرے پر زردی چھائی
           اور نیناں اشک بہاتے تھے

                   تھے گیسو بکھرے بکھرے سے
                     جو دوشِ ھوا لہراتے تھے

                             تھا اپنے آپ سے کچھ کہتا
                            اور خود سن کے ھنس دیتا تھا

                        کوئی غم کا مارا لگتا تھا
                        کوئی دکھیاراسا لگتا تھا

                           اس جوگی کو جب دیکھتے تھے
                              ھر بار یہی ھم سوچتے تھے

          کیا روگ لگا ھے روگی کو
          کس شے کا سوگ ھے جوگی کو ؟

                        اک دن اس نے کوچ کیا
                        اور سارے دھندے چھوڑ گیا

        وہ جوگی ، روگی ، سیلانی
         سارے ھی پھندے توڑ گیا

                                  پھر اپنا قصہ شروع ھوا
                                 اک مورت دل میں آ بیٹھی

                     نین نشیلے ، ھونٹ رسیلے
                            چال عجب متوالی سی

        روپ سنہرا ، چاند سا چہرا
                زلفیں کالی کالی سی

                                ھنسے تو پائل بجتی تھی
                                روئے تو جل تھل ھو جائے

                       بینا کی لے تھی لہجے میں
                         کہ سننے والا سو جائے

          وہ چلے تو دنیا ساتھ چلے
              جو رکے تو عالم تھم جائے

                               ھو ساتھ تو دھڑکن تیز چلے
                               دوری سے سانس یہ جم جائے

               کچھ قسمیں ، وعدے ، قول ھوئے
                  انمول تھے وہ ، بِن مول ھوئے

                         تھے سونے جیسے دن سارے
                          راتیں سب چاندی کی تھیں

          امبر کا رنگ سنہرا تھا
         جہاں قوس و قزاح کا پہرا تھا

                              اک دن یونہی بیٹھے بیٹھے
                               کچھ بحث ھوئی ، تکرار ھوئی
    • Thumbs Up
    • Love
    • Like


کچھ تو ہم بھی لکھیں گے
کچھ تو ہم بھی لکھیں گے



 




 



‏کچھ تو ہم بھی لکھیں گے ، جب خیال آئے گا
ظلم ، جبر ، صبر کا جب سوال آئے گا

 

عقل ہے، شعور ہے پھر بھی ایسی بے فکر
تب کی تب ہی دیکھیں گے جب زوال آئے گا

 

یوں تو ہم ملائک ہیں ، بشر بھی کبھی ہونگے
دُسروں کے دُکھ پہ جب ملال آئے گا

 

‏لہو بھی رگوں میں اب جم سا گیا ہے کچھ
آنکھ سے بھی ٹپکے گا جب اُبال آئے گا

 

دیکھ مت فقیروں کو اس طرح حقارت سے
آسمان ہلا دیں گے جب جلال آئے گا

 

پگڑیاں تو آپ کی بھی ایک دن اُچھلیں گی
آپ کے گناہوں کا جب وبال آئے گا

 

شاعری ابھی ہمارے دل کی بھڑاس ہے
بالوں میں جب سفیدی ہو گی کمال آئے گا

 

‏جس کو مجھ سے کہنا ہے ، جو کچھ بھی ، ابھی کہ دو
خاک جب ہو جاؤں گا تب خیال آئے گا ؟

 

آج کل کے مسلم بھی فرقہ فرقہ پھرتے ہیں
ایک یہ تبھی ہوں گے جب دجال آئے گا
  • 4 replies


دیکھو انساں خاک کا پتلا بنا کیا چیز ہے
دیکھو انساں خاک کا پتلا بنا کیا چیز ہے

بولتا ہے اس میں کیا وہ بولتا کیا چیز ہے

روبرو اس زلف کے دام بلا کیا چیز ہے

اس نگہ کے سامنے تیر قضا کیا چیز ہے

یوں تو ہیں سارے بتاں غارتگر ایمان و دیں

ایک وہ کافر صنم نام خدا کیا چیز ہے

جس نے دل میرا دیا دام محبت میں پھنسا

وہ نہیں معلوم مج کو ناصحا کیا چیز ہے

ہووے اک قطرہ جو زہراب محبت کا نصیب

خضر پھر تو چشمۂ آب بقا کیا چیز ہے

مرگ ہی صحت ہے اس کی مرگ ہی اس کا علاج

عشق کا بیمار کیا جانے دوا کیا چیز ہے

دل مرا بیٹھا ہے لے کر پھر مجھی سے وہ نگار

پوچھتا ہے ہاتھ میں میرے بتا کیا چیز ہے

خاک سے پیدا ہوئے ہیں دیکھ رنگا رنگ گل

ہے تو یہ ناچیز لیکن اس میں کیا کیا چیز ہے

جس کی تجھ کو جستجو ہے وہ تجھی میں ہے ظفرؔ

ڈھونڈتا پھر پھر کے تو پھر جا بجا کیا چیز ہے


 
  • 1 reply


اے رات کے راھی چاند سنو
اے رات کے راھی چاند سنو
اے رات کے راھی چاند سنو
میرا ایک ضروری کام کرو 
من میت کے شہر میں جانا تم
اسے میرا حال سنانا تم

میں ھر شب تم کو تکتی ھوں
کیا وہ بھی رات کو سوتے وقت
کچھ تم سے باتیں کرتا ھے 

کیا میری سونی آنکھوں کے
پیغام کبھی وہ پڑھتا ھے 

اے رات کے راھی اس سے کہو کہ
،اس دل کو اک پل چین نھیں

کیوں پریت کے بندھن باندھے تھے 
کیوں آس کے پھول تھمائے تھے 
وہ قسمیں وعدے بھول گئے 
کیوں ساجن ھم سے روٹھ گئے

ھم تم بن جی نہ پائینگے
،یہ رشتے توڑ نہ پائینگے
اے چاند اسے یہ کہنا تم کہ
آنکھیں اشک بہاتی ھیں

یہ ھجر ھراساں کرتا ھے
میں راہ تمھاری تکتی ھوں

اور بے کل بےکل پھرتی ھوں
ھر ھر دن جیتی مرتی ھوں

اے چاند جب لوٹ کے آنا تم
اسے میر ے پاس لے آنا تم
  • 2 replies


roh ki daryaft
رُوح کو دریافت کرنے کا طریقہ یہ ہے کہ صرف رُوح کو دریافت کرنے والے رُوح کو دریافت کرتے ہیں۔اس کی مثال مولانا روم رح نے دی ہے۔
ایک شیر کا بچہ گُم ہو گیا اور بھیڑوں میں پلنے لگ گیا۔ وہ شیر تھا لیکن بھیڑوں میں رہ گیا اور بھیڑوں جیسی حرکتیں کرنے لگ گیا۔

ایک دن ایک بزرگ شیر نے دیکھا کہ ہے تو یہ شیر لیکن بھیڑوں میں رہ رہا ہے۔
اس نے بچے کو پکڑا اور کہا کہ تُو شیر ہے۔بچے نے کہا کہ میں تو بھیڑ ہوں۔شیر نے کہا کہ تُو اور ہے اور یہ لوگ اور ہیں کیونکہ تیری جنس اور ہے۔اس بچے نے کہا کہ مجھے کیا پتہ کہ میری جنس اور ہے، اور یہ مجھے کس طرح پتہ چلے گا۔

اس بزرگ شیر نے کہا کہ میں تمہیں تمہاری جنس دکھاتا ہوں۔اس نے ایک بھیڑ کو جھپٹا مارا اورکھا گیا، اور بچے کو کہا کہ میرا یہ عمل دیکھا ہے؟ اُس نے کہا کہ جی دیکھا ہے۔پھر وہ اس کو ایک تالاب پر لے گیا اور کہا کہ تالاب کے پانی میں دیکھو کہ میری شکل یہ ہے اور تیری شکل بھی میرے جیسی ہے۔

جب اس بچے نے اپنی شکل پانی کے آئینے میں دیکھی تو اسے پتہ چلا کہ وہ بھی شیر ہے۔تو اُس نے کہا کہ چل اب تُو بھی بھیڑ کو پکڑ اور کھا جا !!!

ایک بار آئینے میں پہنچنے کی دیر ہے اور آگے کھیل رُوح کا اپنا ہے۔بس آپ کی آئینے تک رسائی ہوتی ہےاور رُوح کو آئینے تک دریافت کرنا ہوتا ہے۔

۔۔۔۔۔ واصف علی واصف....
    • Love
  • 2 replies


Dulha Dulhan K jazbaat
Dulha Dulhan k jazbaat or aunties :D haha
  • 0 replies


Haalim Novel Complete By Nimra Ahmad Pdf Free
BOOK NAME: HAALIM NOVEL

WRITER: NIMRA AHMAD

The book Haalim Novel Pdf is an excellent story which is publishing in a monthly digest of Urdu. Nimra Ahmad is the writer of this story. It is continued for some months and contains an interesting plot. It influenced the readers from its start, and the readers wait for it at the beginning of every month.

Nimra Ahmad is a top female story writer and novelist. She produced many super hit stories which put her in the line of the prominent writers. She has a unique but attractive writing style. Nimra Ahmad gives the touch of the history and Sufism to her stories.

I hope you like to read the book Haalim Novel Pdf. 
  • 1 reply


آنکھ میں خواب نہیں
آنکھ میں خواب نہیں




 



آنکھ میں خواب نہیں خواب کا ثانی بھی نہیں
کنج لب میں کوئی پہلی سی کہانی بھی نہیں

 

ڈھونڈھتا پھرتا ہوں اک شہر تخیل میں تجھے
اور مرے پاس ترے گھر کی نشانی بھی نہیں

 

بات جو دل میں دھڑکتی ہے محبت کی طرح
اس سے کہنی بھی نہیں اس سے چھپانی بھی نہیں

 

آنکھ بھر نیند میں کیا خواب سمیٹیں کہ ابھی
چاندنی رات نہیں رات کی رانی بھی نہیں

 

لیلی حسن ذرا دیکھ ترے دشت نژاد
سر بسر خاک ہیں اور خاک اڑانی بھی نہیں

 

کچے ایندھن میں سلگنا ہے اور اس شرط کے ساتھ
تیز کرنی بھی نہیں آگ بجھانی بھی نہیں

 

اب تو یوں ہے کہ ترے ہجر میں رونے کے لئے
آنکھ میں خون تو کیا خون سا پانی بھی نہیں
  • 3 replies


بازوؤں کی چھـتری تھی
بازوؤں کی چھـتری تھی



 




بازوؤں کی چھـتری تھی راستوں کی بارش میں
بھیگ بھیگ جـــاتے تھے دھڑکنوں کی بارش میں
اور ہی زمـــــانہ تھا اور ہی تھے روز و شب
مجھ سےجب ملاتھا وہ چاہتوں کی بارش میں
بھیگتی ہوئی ســـــانسیں ، بھیگتے ہوۓ لمحے
دل گداز رم جھم تھی خوشبوؤں کی بارش میں
بجــــلیاں چمکتی تھیں ، کھــڑکیاں دھڑکتی تھیں
ایک چھت کے نیچے تھے دو دلوں کی بارش میں
شـــــــام تھی جدائ کی اور شب قیامت کی
جب اسے کیـــا رخصت آنسوؤں کی بارش میں
دل پـــــــہ زخم ہے کوئی روح میں اداسی ہے
کتنے درد جاگے ہیں سسکیوں کی بارش میں
شہر ِ کج نگاہاں میں کون خوش نظر نکلا
پھول کس نے پھینکا ہے پتّھروں کی بارش میں
بـــــــرق سی لپکتی تھی ، روشنی نکلتی تھی
رات کے اندھیرے سے ان دنوں کی بارش میں
ہم تو خیر ایسے تھے، راستے میں بیٹھے تھے
تم کہاں سے آ نکلے اس غموں کی بارش میں
کــــر چیاں سمیٹیں اب زخم زخم پوروں سے
کچھ نہیں بچا فوزی پتھــــروں کی بارش میں
  • 3 replies


Villain 44 ipsfocus
Villain 4.x 

 

Villain is a dark, semi-transparent dark skin which includes a simple background picker allowing your members to choose their own image from a preset array of high quality background images. Perfect for any community, and especially great for gaming forums or site who want to offer customization options to their members!

Compatible with the latest versions of IP.Suite 4.x, Gallery, Blog, Downloads, Chat, IP.Content and Nexus.

 


 

Theme Features


Theme Settings
Easily enable, disable or modify theme features such as background images, logos, social media links, guest messages and colors. This makes modifications and upgrades very simple since little code changes are required.

 

 


Background picker
Your members can choose their own background image from a predefined selection and their choice is saved via cookies. This feature can be disabled within the theme settings.

 

 


Guest message
A customizable message can be shown to guests, prompting them to either register or login to your forum. Two designs, "billboard" and "alert" (shown) are available.

 

 


Social links
Social links can be enabled/disabled and customized to your own URL, allowing you to easily link to your social network pages (facebook, twitter, etc)

 

 


HTML logo with slogan
Easily add/edit your text logo and slogan from within the theme settings. If required, the text can be replaced by an image instead.

 

 


Fixed header
The header on Villain stays attached to the top of your browser for easy navigation. The header can be made static if necessary by disabling the setting in your ACP.

Upgraded for IPS 4.4.2


Reverted numerous template files in an attempt to make future updates easier


The dropdown menu when viewing a Club has been neatened on mobiles


Fixed the grid layout in the Topic Thumbnail add-on


The “Manage album” dropdown menu can now wrap if necessary, preventing the layout from breaking in certain languages


Fixed the Enhanced User Profile add-on on mobiles


The alignment of the Network Status table has been fixed


Re-coded the “highlighted replies” feature to use css variables. This makes customising the highlighted posts much easier.







 
  • 0 replies


عشق میں غیرتِ جذبات نے رونے نہ دیا
عشق میں غیرتِ جذبات نے رونے نہ دیا
ورنہ کیا بات تھی کس بات نے رونے نہ دیا
آپ کہتے تھے رونے سے نہ بدلیں گے نصیب
عمر بھر آپ کی اس بات نے رونے نہ دیا
رونے والوں سے کہو اُن کا بھی رونا رو لیں
جن کو مجبورئ حالات نے رونے نی دیا
تجھ سے مل کر ہمیں رونا تھا بہت رونا تھا
تنگئ وقتِ حالات نے رونے نہ دیا
ایک دو روز کا صدمہ ہو تو رو لیں فاکر
ہم کو ہر روز کے صدمات نے رونے نہ دیا
  • 3 replies


SAHAB JEE - ALI AJAZ , NANNA , ANJUMAN , RANGEELA - PAKISTANI FILMS
SAHAB JEE - Full Pakistani Film Exclusively On HI-TECH PAKISTANI FILMS STAR CAST: ALI AJAZ, ANJUMAN, NANNA, RANGEELA & Many More... WATCH FULL MOVIES & DRAMAS ON HI-TECH PAKISTANI FILMS
  • 0 replies


زمانے بھر کو اداس کر کے
زمانے بھر کو اداس کر کے
خوشی کا ستیا ناس کر کے
میرے رقیبوں کو خاص کر کے
بہت ہی دوری سے پاس کر کے
تمہیں یہ لگتا تھا
جانے دیں گے ؟
سبھی کو جا کے ہماری باتیں
بتاؤ گے اور
بتانے دیں گے ؟
تم ہم سے ہٹ کر وصالِ ہجراں
مناؤ گے اور
منانے دیں گے ؟
میری نظم کو نیلام کر کے
کماؤ گے اور
کمانے دیں گے ؟

تو جاناں سن لو
اذیتوں کا ترانہ سن لو


کہ اب کوئی سا بھی حال دو تم
بھلے ہی دل سے نکال دو تم
کمال دو یا زوال دو تم
یا میری گندی مثال دو تم

میں پھر بھی جاناں ۔۔۔۔۔۔۔!
میں پھر بھی جاناں ۔۔۔
پڑا ہوا ہوں ، پڑا رہوں گا
گڑا ہوا ہوں ، گڑا رہوں گا
اب ہاتھ کاٹو یا پاؤں کاٹو
میں پھر بھی جاناں کھڑا رہوں گا

بتاؤں تم کو ؟
میں کیا کروں گا ؟

میں اب زخم کو زبان دوں گا
میں اب اذیت کو شان دوں گا
میں اب سنبھالوں گا ہجر والے
میں اب سبھی کو مکان دوں گا
میں اب بلاؤں گا سارے قاصد
میں اب جلاؤں گا سارے حاسد
میں اب تفرقے کو چیر کر پھر
میں اب مٹاؤں گا سارے فاسد
میں اب نکالوں گا سارا غصہ
میں اب اجاڑوں گا تیرا حصہ
میں اب اٹھاؤں گا سارے پردے
میں اب بتاؤں گا تیرا قصہ

مزید سُن لو۔۔۔
او نفرتوں کے یزید سن لو

میں اب نظم کا سہارا لوں گا
میں ہر ظلم کا کفارہ لوں گا
اگر تو جلتا ہے شاعری سے
تو یہ مزہ میں دوبارہ لوں گا

میں اتنی سختی سے کھو گیا ہوں
کہ اب سبھی کا میں ہو گیا ہوں
کوئی بھی مجھ سا نہی ملا جب
خود اپنے قدموں میں سو گیا ہوں

میں اب اذیت کا پیر ہوں جی
میں عاشقوں کا فقیر ہوں جی
کبھی میں حیدر کبھی علی ہوں
جو بھی ہوں اب اخیر ہوں جی


جون ایلیا
  • 6 replies


Serdi mai ulta coat pahnane ka maza haha funny joke
ایک صاحب رات کے وقت موٹر سائیکل پہ جا رہے تھے سامنے ٹھنڈی ہوا چل پڑی تو رک کر اپنا کوٹ الٹا پہن لیا اور بٹن پیچھے کی طرف کر لئے اور موٹر سائیکل پر سوار ہوگئے۔ سردی سے بچنے کی اس ترکیب پر وہ اتنا خوش تھے کہ ڈھلوان پر موٹر سائیکل پھسل گئی اور وہ دھڑام سے نیچے آرہے۔ کچھ دیر بعد بہت سے لوگ وہاں پہ جمع ہو گئے دیکھا کہ صاحب مرے پڑے ہیں اور ایک آدمی ان کہ پاس کھڑا ہے۔
اس سے لوگوں نے پوچھا: "کیا ہوا ہے؟"
لڑکے نے جواب دیا: "جب میں پہنچا تو یہ کراہ رہے تھے میں نے جھک کر دیکھا تو پتا چلا کہ گردن مڑ گئی ہے میں نے زور لگا کر گردن سیدھی کی تب سے نہیں بولے۔

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • 4 replies


میری ﺗﺼﻮﯾﺭ
میری ﺗﺼﻮﯾﺭ
میری ﺗﺼﻮﯾﺭ بنانے ﮐﯽ ﺟﻮ
دھن ﮨﮯ ﺗﻢ ﮐﻭ
ﮐﯿﺍ ﺍﺩﺍسی ﮐﮯ ﺧﺪ ﻭ ﺧﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟

ﺗﻢ ﭘﺭﻧﺪﻭﮞ ﮐﮯ ﺩﺭﺧﺘﻮﮞ ﮐﮯ
ﻣﺼﻮﺭ ﮨﻭ میاں
ﮐﺱ ﻃﺮﺡ ﺳﺒﺰۂ پامال ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ۔ ۔ ۔ ؟؟

ﺳﺮ ﮐﯽ ﺩﻟﺪﻝ میں دھنسی
آنکھ ﺑﻨﺎ سکتے ﮨﻭ
آنکھ میں پھیلتے پاﺗﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟؟

ﺟﻮ ﻣﻘﺪﺭ نے میری ﺳﻤﺖ ﺍﭼﮭﺍﻻ
تھا کبھی
میرے ہمدم ﻭﮨﯽ ﺟﺎﻝ ﺑﻨﺎ
ﭘﺍﺅ ﮔﮯ؟؟

ﻣﻞ گئیﺧﺎﮎ ﻡﯿﮟ ﺁﺧﺮ ﮐﻭ
سیاہی ﺟﻦ ﮐﯽ
میرے ہمدم ﻭﮦ میرے ﺑﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟

ﯾﮧ ﺟﻮ ﭼﮩﺭﮮ ﭘﮧ ﺧﺮﺍﺷﻮﮞ ﮐﯽ
ﻃﺮﺡ ﺛﺒﺖ ہوئے
ﯾﮧ اذیتﮐﮯ مہﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟

ﺯﻧﺪﮔﯽ نےﺟﻮ ﻣﺮﺍ ﺣﺎﻝ ﺑﻨﺎ
ﭼﮭﻭﮌﺍ
میری تصویرکاﻭﮦ ﺣﺎﻝ ﺑﻨﺎ پاﺅ
ﮔﮯ؟
  • 2 replies


Project Manager
Project Manager is an advanced suite of management tools that empower Admins and Project Managers to spearhead, plan, execute, oversee, and attain their community project.  Achieve specific goals, meet success criterias, and reach your target conclusion by using Project Manager to organize your workflow from beginning to end.
  • 0 replies


[HQ4] IPS Moods for invision community suite
[HQ4] Moods for invision community suite 4.3

Increase the bond between the users of your community by allowing them to express their current mood and feeling. This application will allow your members to choose moods created by you and enter their own currently feeling (if permitted) which will be displayed in forum topics, hover cards and user’s profiles. Members will also be able to see the latest moods updates by all members through the included widget. This application will help give your community, a deeper “community” feel.

View: bbcode.it
(Create an account to demo mood changing)

Create your own moods with your own images.


Set the display position of moods around the avatar: top left & right, bottom left, center & right.


Set the image size for display in topics and profile.


Also supports wide width images for classic style mood images.


Optional menu link & user nav icon.


Members can enter custom feeling text for moods.


Set the allowed feeling text length.


Group based permissions.


Moods displayed on profile, in topics and hover cards.


Latest Mood Updates widget.


Editable language strings.


Starter Mood Pack with PSD Template.



 

IPS 4.1.x (Use 1.0.4), IPS 4.2.x + (use 1.1.0+)
Tested also on IPS 4.3.x

If you have suggestions for Moods, we'd be happy to hear them via the forums: http://bbcode.it

The cost of this application covers the ongoing support of the product and future development. You can request support via..
Forums: bbcode.it

Original credits: BlistDev

 

What's New in Version 1.1.1

Released 

Fix some languages issues


Added mobile support and an option to enable/disable moods on mobile.
  • 0 replies


dosto ny phair li jab se nigah e altafaat
Doostoon ny phair li jab se nigah e iltifaat...
Mehrbaan hu ker mere gher mai mera qatil raha
  • 0 replies


khushi ka shikaar
جال میں آ گئے ہیں غم کتنے
اک خوشی کا شکار کرتے ہوئے
  • 0 replies


plastic glass instead of relatives
Mere sare rishtedar le lo..
or plastic k 6 glass de do.
  • 0 replies


Taare Vekhan Behh jandi Aye Jhali jai
تارے ویکھن بیہہ جاندی اے جھلی جہی 


تارے ویکھن بیہہ جاندی اے جھلی جہی 
کلّم کلّی رہ جاندی اے جھلی جہی

توں محرم تے توں ای غیر، پرایا ایں
کیہ کج مینوں کہہ جاندی اے جھلی جہی

اُس دا مکھڑا درداں رج سجایا اے
دکھڑے سارے سہہ جاندی اے جھلی جہی

جیڑھی گل میں سُنن میں جاواں اوہ چھڈ کے
ساریاں گلّاں کہہ جاندی اے جھلّی جہی

تیری یاد دی کوئل میریاں سوچاں دی
کندھاں اُتّے بیہہ جاندی اے جھلی جہی

چھڈ دیندی ہے جد وہ کملی ہتھ میرا
راہواں دے وچ ڈیہہ جاندی اے جھلی جہی

انج تے دکھڑے مُکنے دا نئیں ناں لیندے
دکھاں دے نل کھیہ جاندی اے جھلّی جہی

مینوں تے اوہ اگّے لائی رکھدی اے
آپے پچھے رہ جاندی اے جھلّی جہی

اک واری جے  اداسی آ جاوے
روح دے اندر بیہہ جاندی اے جھلّی جہی
  • 1 reply


Captain Marvel Movie 2019
Captain Marvel Upcoming Movie 2019 8th March. Watch Trailer and info.



 


 
  • 2 replies


وہ مجھ سے ستاروں کا پتہ پوچھ رہا ہے
وہ مجھ سے ستاروں کا پتہ پوچھ رہا ہے



 



عورت ہوں مگر صورت کہسار کھڑی ہوں
اک سچ کے تحفظ کے لیے سب سے لڑی ہوں



 

وہ مجھ سے ستاروں کا پتہ پوچھ رہا ہے
پتھر کی طرح جس کی انگوٹھی میں جڑی ہوں

 

الفاظ نہ آواز نہ ہم راز نہ دم ساز
یہ کیسے دوراہے پہ میں خاموش کھڑی ہوں

 

اس دشت بلا میں نہ سمجھ خود کو اکیلا
میں چوب کی صورت ترے خیمے میں گڑی ہوں

 

پھولوں پہ برستی ہوں کبھی صورت شبنم
بدلی ہوئی رت میں کبھی ساون کی جھڑی ہوں
  • 2 replies


  • Latest Posts

    • Larki Chor Aur Sipahi By Inspector Nawaz Khan Pdf Novel Download


      Book Name: Larki Chor Aur Sipahi

      Writer: Inspector Nawaz Khan

      Description:

      Inspector Nawaz Khan is the author of the book Larki Chor Aur Sipahi Pdf. The author of the book was a retired police officer. He worked first in the British Indian police and later in the Pakistan police. Inspector Nawaz Khan worked in the particular branch of the police before the partition of India. It was the time of the British rule in India.

       

      The British officers were very strict about the duty. The author gave many examples of their commitment to the task. During his services in the police department, Inspector Nawaz Khan investigated many incidents as an investigating officer. He found some cases many exciting and complicated. He described these findings in the format of stories.

      The book Larki Chor Aur Sipahi Pdf is the collection of some crime and social stories of our society. It contains the stories Us Ki Gali Mein, Burqa Aur Juram, Dosti Farz Aur Lash, Aur Woh Badal Gai, Sughran, Baap Beti Aur Woh, Izzat Ki Bhooki, etc.

      I hope you like it, like other stories of Inspector Nawaz Khan. Here on the site, you can download and read all the stories of Inspector Nawaz Khan in pdf. 


       

    • 478404008_2upArtboard2supportdesk@2xa.pn

      If your brand sells a product or service, the first thing that comes to mind as a benefit to building your community is support deflection.

      And it's easy to see why. It's something you can quickly calculate an ROI for. Let's say every 20 hits to a public question with a solved answer from a client or team member equates to one less ticket. If a ticket costs $10 to solve on average, it's straightforward to see the value by calculating deflected tickets. Let's say your busy public support community had 20,000 hits a month; you've just saved $200,000 a month in support costs.

      Great! But before you finish there, I want you to consider the rewards a brand community can offer.

      A public support desk isn't a community. It's likely most of your customers join because of an issue with your product. They tap in some keywords on Google and come across your site. They see a bunch of solved questions like theirs, and they either get the fix and bounce out, or post and wait for a reply. With nothing to get them to come back, once they have the answer they'll likely bounce out then and only come back when they hit a new problem.

      That's not a community. A community is a place where people return multiple times to collaborate, learn and grow together.

      "[A brand community is] a group of people who share an identity and a mutual concern for one another's welfare - who participate in shared experiences that are shaped by a brand."Carrie Melissa Jones

      For that, you need to look beyond the support desk and expand into more use cases, and there are compelling reasons to do this.

      Shared experiences

      Allowing your customers to share their experiences with your products can lead to unique brand stories that reinforce bonds between members and creates social solidarity in the community.

      A few years ago, I remember reading a post on a travel community. A family were flying with Delta and their son who has autism was becoming more and more distressed with the change in routine for that day. A Delta employee saw this and came and spoke with the family, helped settle the boy and ensured they boarded early to avoid the crush of passengers.

      It's a small moment of kindness that wouldn't make headlines, but it was very memorable for this family; enough so that they posted about it. This post had numerous replies in praise for the airline and no doubt made many of them think of Delta when booking their next flight.

      "[Social solidarity is] not just passive tolerance but felt concern for what is individual and particular about the other person." - Alex Honneth "The Struggle for Recognition"

      All those stories, connections and moments build social capital and loyalty for your brand.

      Feedback

      Your customers are already talking about your product. Some of it will be good, and some of it won't be good. They are already talking about it on social media, and in numerous communities, they belong to.

      If you do not have space within your community for your customers to leave feedback, then you're missing out on a massive benefit. You get a chance to address negative feedback before it spills out further into the public domain. Likewise, positive feedback makes for compelling customer success stories.

      Feedback is a great way to crowdsource innovation and to guide sales and marketing on how your customers are using your products and where the gaps are.

      Owning your niche

      Allowing space for conversations relating to your product makes good sense. If you sold a fitness tracker, then it makes good sense to have areas for discussions revolving around wellness areas such as sleep, diet and exercise. 

      Likewise, a mobile phone network will do well having areas related to the various brands of mobile phones.

      "There is status that comes from community. It is the status of respect in return for contribution for caring for seeing and being in sync with others. Especially others with no ability to repay you." - Seth Godin 

      Creating these spaces encourages return visits beyond direct support for the product.

      Those return visits are what makes your community a community.

    • 478404008_2upArtboard2supportdesk@2xa.pn

      If your brand sells a product or service, the first thing that comes to mind as a benefit to building your community is support deflection.

      And it's easy to see why. It's something you can quickly calculate an ROI for. Let's say every 20 hits to a public question with a solved answer from a client or team member equates to one less ticket. If a ticket costs $10 to solve on average, it's straightforward to see the value by calculating deflected tickets. Let's say your busy public support community had 20,000 hits a month; you've just saved $200,000 a month in support costs.

      Great! But before you finish there, I want you to consider the rewards a brand community can offer.

      A public support desk isn't a community. It's likely most of your customers join because of an issue with your product. They tap in some keywords on Google and come across your site. They see a bunch of solved questions like theirs, and they either get the fix and bounce out, or post and wait for a reply. With nothing to get them to come back, once they have the answer they'll likely bounce out then and only come back when they hit a new problem.

      That's not a community. A community is a place where people return multiple times to collaborate, learn and grow together.

      "[A brand community is] a group of people who share an identity and a mutual concern for one another's welfare - who participate in shared experiences that are shaped by a brand."Carrie Melissa Jones

      For that, you need to look beyond the support desk and expand into more use cases, and there are compelling reasons to do this.

      Shared experiences

      Allowing your customers to share their experiences with your products can lead to unique brand stories that reinforce bonds between members and creates social solidarity in the community.

      A few years ago, I remember reading a post on a travel community. A family were flying with Delta and their son who has autism was becoming more and more distressed with the change in routine for that day. A Delta employee saw this and came and spoke with the family, helped settle the boy and ensured they boarded early to avoid the crush of passengers.

      It's a small moment of kindness that wouldn't make headlines, but it was very memorable for this family; enough so that they posted about it. This post had numerous replies in praise for the airline and no doubt made many of them think of Delta when booking their next flight.

      "[Social solidarity is] not just passive tolerance but felt concern for what is individual and particular about the other person." - Alex Honneth "The Struggle for Recognition"

      All those stories, connections and moments build social capital and loyalty for your brand.

      Feedback

      Your customers are already talking about your product. Some of it will be good, and some of it won't be good. They are already talking about it on social media, and in numerous communities, they belong to.

      If you do not have space within your community for your customers to leave feedback, then you're missing out on a massive benefit. You get a chance to address negative feedback before it spills out further into the public domain. Likewise, positive feedback makes for compelling customer success stories.

      Feedback is a great way to crowdsource innovation and to guide sales and marketing on how your customers are using your products and where the gaps are.

      Owning your niche

      Allowing space for conversations relating to your product makes good sense. If you sold a fitness tracker, then it makes good sense to have areas for discussions revolving around wellness areas such as sleep, diet and exercise. 

      Likewise, a mobile phone network will do well having areas related to the various brands of mobile phones.

      "There is status that comes from community. It is the status of respect in return for contribution for caring for seeing and being in sync with others. Especially others with no ability to repay you." - Seth Godin 

      Creating these spaces encourages return visits beyond direct support for the product.

      Those return visits are what makes your community a community.

    • 478404008_2upArtboard2supportdesk@2xa.pn

      If your brand sells a product or service, the first thing that comes to mind as a benefit to building your community is support deflection.

      And it's easy to see why. It's something you can quickly calculate an ROI for. Let's say every 20 hits to a public question with a solved answer from a client or team member equates to one less ticket. If a ticket costs $10 to solve on average, it's straightforward to see the value by calculating deflected tickets. Let's say your busy public support community had 20,000 hits a month; you've just saved $200,000 a month in support costs.

      Great! But before you finish there, I want you to consider the rewards a brand community can offer.

      A public support desk isn't a community. It's likely most of your customers join because of an issue with your product. They tap in some keywords on Google and come across your site. They see a bunch of solved questions like theirs, and they either get the fix and bounce out, or post and wait for a reply. With nothing to get them to come back, once they have the answer they'll likely bounce out then and only come back when they hit a new problem.

      That's not a community. A community is a place where people return multiple times to collaborate, learn and grow together.

      "[A brand community is] a group of people who share an identity and a mutual concern for one another's welfare - who participate in shared experiences that are shaped by a brand."Carrie Melissa Jones

      For that, you need to look beyond the support desk and expand into more use cases, and there are compelling reasons to do this.

      Shared experiences

      Allowing your customers to share their experiences with your products can lead to unique brand stories that reinforce bonds between members and creates social solidarity in the community.

      A few years ago, I remember reading a post on a travel community. A family were flying with Delta and their son who has autism was becoming more and more distressed with the change in routine for that day. A Delta employee saw this and came and spoke with the family, helped settle the boy and ensured they boarded early to avoid the crush of passengers.

      It's a small moment of kindness that wouldn't make headlines, but it was very memorable for this family; enough so that they posted about it. This post had numerous replies in praise for the airline and no doubt made many of them think of Delta when booking their next flight.

      "[Social solidarity is] not just passive tolerance but felt concern for what is individual and particular about the other person." - Alex Honneth "The Struggle for Recognition"

      All those stories, connections and moments build social capital and loyalty for your brand.

      Feedback

      Your customers are already talking about your product. Some of it will be good, and some of it won't be good. They are already talking about it on social media, and in numerous communities, they belong to.

      If you do not have space within your community for your customers to leave feedback, then you're missing out on a massive benefit. You get a chance to address negative feedback before it spills out further into the public domain. Likewise, positive feedback makes for compelling customer success stories.

      Feedback is a great way to crowdsource innovation and to guide sales and marketing on how your customers are using your products and where the gaps are.

      Owning your niche

      Allowing space for conversations relating to your product makes good sense. If you sold a fitness tracker, then it makes good sense to have areas for discussions revolving around wellness areas such as sleep, diet and exercise. 

      Likewise, a mobile phone network will do well having areas related to the various brands of mobile phones.

      "There is status that comes from community. It is the status of respect in return for contribution for caring for seeing and being in sync with others. Especially others with no ability to repay you." - Seth Godin 

      Creating these spaces encourages return visits beyond direct support for the product.

      Those return visits are what makes your community a community.

    • shop.jpg.33b23bc842bec6259d1168d3301e83f

      One of the most popular requests we get for Commerce is for a free trial period for subscriptions. We've heard from many clients that wish to allow their members a free, or reduced cost trial period before auto-renewing the full price.

      I'm pleased to say that we've now added this functionality into Invision Community 4.5. Let us take a look at how it works.

      Initial Terms

      In 4.5 you can now specify an initial term that is different to the normal renewal term for any subscription plan or product. For example, you could make the initial term $0 for 1 week and the normal renewal term $10 per month which will allow you to create 1 week free trial. The initial term doesn't have to be $0, you can use any special price for the initial term you like.

      Screen Shot 2020-05-04 at 2.16.31 pm.png

      Subscription Plans showing Free Trials

      For developers creating their own applications with Commerce integration, this functionality is also available to you simply by passing a DateInterval object representing the initial term when creating the invoice.

      Collecting Payment Details for Free Trials

      Previously, if you were buying something that is free, the entire of the last step of the checkout would just be skipped and the invoice marked as paid.

      In 4.5, if:

      • The user is purchasing something which has a free initial period, but also has a renewal term (i.e. is a free trial), and
      • You have a payment method which can collect card details (Stripe, Braintree, etc)

      The user will be prompted to provide payment details that will not be charged until after the free trial. If the user already has a card on file they will not be prompted to provide the details again but will see a confirmation screen rather than the order just being marked paid immediately.

      Screen Shot 2020-05-04 at 2.21.21 pm.png

      Checkout Process for a Free Trial

      As you can see, allowing a free or reduced cost trial period has never been easier. We hope that you enjoy using this new feature of Invision Community 4.5.

       

  • Who's Online   81 all people including: 0 Members, 0 Anonymous, 81 Guests (See full list)

    • Chrome
    • Bingbot
    • Feedly
    • Safari
    • Baiduspider
    • Googlebot
    • Magpie-crawler
    • Facebookexternalhit
    • YandexBot
    • Sogou
×
×
  • Create New...