Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Our Picks

Top content from across the community, hand-picked by us.

Iss Dard E Dil ki sifarish
Iss Dard E Dil ki sifarish
  • 0 replies


عشق آفت ، عشق آتش
عشق آفت ، عشق آتش



 




 



عشق آفت ، عشق آتش ، عشق مطلوبِ خدا
عشق مجنوں ، عشق لیلٰی، عشق فریاد و صدا

 

عشق باطن ، عشق ظاہر ، عشق تمثیلِ الٰہ
عشق ساکن ، عشق جاری ، عشق ہمنام خدا

 

عشق باقی ، عشق ساقی ، عشق معنٰئ عطا
عشق فرہاد ، عشق شیریں ، عشق بارانِ شفا

 

عشق طاقت ، عشق طلعت ، عشق تاثیرِ حیا
عشق جلنا ، عشق مرنا ، عشق دردوں کی دوا

 

عشق مالک ، عشق صاحب ، عشق انوارِ خدا
عشق اوّل ، عشق آخر ، عشق ساحل باخدا



 
  • 1 reply


Post in کچھ تو ہم بھی لکھیں گے
.                          سڑک کنارے بیٹھا تھا
                        کوئی جوگی تھا یا روگی تھا

                                 کیا جوگ سجائے بیٹھاتھا ؟
                                     کیا روگ لگائے بیٹھا تھا ؟

           تھی چہرے پر زردی چھائی
           اور نیناں اشک بہاتے تھے

                   تھے گیسو بکھرے بکھرے سے
                     جو دوشِ ھوا لہراتے تھے

                             تھا اپنے آپ سے کچھ کہتا
                            اور خود سن کے ھنس دیتا تھا

                        کوئی غم کا مارا لگتا تھا
                        کوئی دکھیاراسا لگتا تھا

                           اس جوگی کو جب دیکھتے تھے
                              ھر بار یہی ھم سوچتے تھے

          کیا روگ لگا ھے روگی کو
          کس شے کا سوگ ھے جوگی کو ؟

                        اک دن اس نے کوچ کیا
                        اور سارے دھندے چھوڑ گیا

        وہ جوگی ، روگی ، سیلانی
         سارے ھی پھندے توڑ گیا

                                  پھر اپنا قصہ شروع ھوا
                                 اک مورت دل میں آ بیٹھی

                     نین نشیلے ، ھونٹ رسیلے
                            چال عجب متوالی سی

        روپ سنہرا ، چاند سا چہرا
                زلفیں کالی کالی سی

                                ھنسے تو پائل بجتی تھی
                                روئے تو جل تھل ھو جائے

                       بینا کی لے تھی لہجے میں
                         کہ سننے والا سو جائے

          وہ چلے تو دنیا ساتھ چلے
              جو رکے تو عالم تھم جائے

                               ھو ساتھ تو دھڑکن تیز چلے
                               دوری سے سانس یہ جم جائے

               کچھ قسمیں ، وعدے ، قول ھوئے
                  انمول تھے وہ ، بِن مول ھوئے

                         تھے سونے جیسے دن سارے
                          راتیں سب چاندی کی تھیں

          امبر کا رنگ سنہرا تھا
         جہاں قوس و قزاح کا پہرا تھا

                              اک دن یونہی بیٹھے بیٹھے
                               کچھ بحث ھوئی ، تکرار ھوئی
    • Thumbs Up
    • Love
    • Like


کچھ تو ہم بھی لکھیں گے
کچھ تو ہم بھی لکھیں گے



 




 



‏کچھ تو ہم بھی لکھیں گے ، جب خیال آئے گا
ظلم ، جبر ، صبر کا جب سوال آئے گا

 

عقل ہے، شعور ہے پھر بھی ایسی بے فکر
تب کی تب ہی دیکھیں گے جب زوال آئے گا

 

یوں تو ہم ملائک ہیں ، بشر بھی کبھی ہونگے
دُسروں کے دُکھ پہ جب ملال آئے گا

 

‏لہو بھی رگوں میں اب جم سا گیا ہے کچھ
آنکھ سے بھی ٹپکے گا جب اُبال آئے گا

 

دیکھ مت فقیروں کو اس طرح حقارت سے
آسمان ہلا دیں گے جب جلال آئے گا

 

پگڑیاں تو آپ کی بھی ایک دن اُچھلیں گی
آپ کے گناہوں کا جب وبال آئے گا

 

شاعری ابھی ہمارے دل کی بھڑاس ہے
بالوں میں جب سفیدی ہو گی کمال آئے گا

 

‏جس کو مجھ سے کہنا ہے ، جو کچھ بھی ، ابھی کہ دو
خاک جب ہو جاؤں گا تب خیال آئے گا ؟

 

آج کل کے مسلم بھی فرقہ فرقہ پھرتے ہیں
ایک یہ تبھی ہوں گے جب دجال آئے گا
  • 4 replies


دیکھو انساں خاک کا پتلا بنا کیا چیز ہے
دیکھو انساں خاک کا پتلا بنا کیا چیز ہے

بولتا ہے اس میں کیا وہ بولتا کیا چیز ہے

روبرو اس زلف کے دام بلا کیا چیز ہے

اس نگہ کے سامنے تیر قضا کیا چیز ہے

یوں تو ہیں سارے بتاں غارتگر ایمان و دیں

ایک وہ کافر صنم نام خدا کیا چیز ہے

جس نے دل میرا دیا دام محبت میں پھنسا

وہ نہیں معلوم مج کو ناصحا کیا چیز ہے

ہووے اک قطرہ جو زہراب محبت کا نصیب

خضر پھر تو چشمۂ آب بقا کیا چیز ہے

مرگ ہی صحت ہے اس کی مرگ ہی اس کا علاج

عشق کا بیمار کیا جانے دوا کیا چیز ہے

دل مرا بیٹھا ہے لے کر پھر مجھی سے وہ نگار

پوچھتا ہے ہاتھ میں میرے بتا کیا چیز ہے

خاک سے پیدا ہوئے ہیں دیکھ رنگا رنگ گل

ہے تو یہ ناچیز لیکن اس میں کیا کیا چیز ہے

جس کی تجھ کو جستجو ہے وہ تجھی میں ہے ظفرؔ

ڈھونڈتا پھر پھر کے تو پھر جا بجا کیا چیز ہے


 
  • 1 reply


اے رات کے راھی چاند سنو
اے رات کے راھی چاند سنو
اے رات کے راھی چاند سنو
میرا ایک ضروری کام کرو 
من میت کے شہر میں جانا تم
اسے میرا حال سنانا تم

میں ھر شب تم کو تکتی ھوں
کیا وہ بھی رات کو سوتے وقت
کچھ تم سے باتیں کرتا ھے 

کیا میری سونی آنکھوں کے
پیغام کبھی وہ پڑھتا ھے 

اے رات کے راھی اس سے کہو کہ
،اس دل کو اک پل چین نھیں

کیوں پریت کے بندھن باندھے تھے 
کیوں آس کے پھول تھمائے تھے 
وہ قسمیں وعدے بھول گئے 
کیوں ساجن ھم سے روٹھ گئے

ھم تم بن جی نہ پائینگے
،یہ رشتے توڑ نہ پائینگے
اے چاند اسے یہ کہنا تم کہ
آنکھیں اشک بہاتی ھیں

یہ ھجر ھراساں کرتا ھے
میں راہ تمھاری تکتی ھوں

اور بے کل بےکل پھرتی ھوں
ھر ھر دن جیتی مرتی ھوں

اے چاند جب لوٹ کے آنا تم
اسے میر ے پاس لے آنا تم
  • 2 replies


roh ki daryaft
رُوح کو دریافت کرنے کا طریقہ یہ ہے کہ صرف رُوح کو دریافت کرنے والے رُوح کو دریافت کرتے ہیں۔اس کی مثال مولانا روم رح نے دی ہے۔
ایک شیر کا بچہ گُم ہو گیا اور بھیڑوں میں پلنے لگ گیا۔ وہ شیر تھا لیکن بھیڑوں میں رہ گیا اور بھیڑوں جیسی حرکتیں کرنے لگ گیا۔

ایک دن ایک بزرگ شیر نے دیکھا کہ ہے تو یہ شیر لیکن بھیڑوں میں رہ رہا ہے۔
اس نے بچے کو پکڑا اور کہا کہ تُو شیر ہے۔بچے نے کہا کہ میں تو بھیڑ ہوں۔شیر نے کہا کہ تُو اور ہے اور یہ لوگ اور ہیں کیونکہ تیری جنس اور ہے۔اس بچے نے کہا کہ مجھے کیا پتہ کہ میری جنس اور ہے، اور یہ مجھے کس طرح پتہ چلے گا۔

اس بزرگ شیر نے کہا کہ میں تمہیں تمہاری جنس دکھاتا ہوں۔اس نے ایک بھیڑ کو جھپٹا مارا اورکھا گیا، اور بچے کو کہا کہ میرا یہ عمل دیکھا ہے؟ اُس نے کہا کہ جی دیکھا ہے۔پھر وہ اس کو ایک تالاب پر لے گیا اور کہا کہ تالاب کے پانی میں دیکھو کہ میری شکل یہ ہے اور تیری شکل بھی میرے جیسی ہے۔

جب اس بچے نے اپنی شکل پانی کے آئینے میں دیکھی تو اسے پتہ چلا کہ وہ بھی شیر ہے۔تو اُس نے کہا کہ چل اب تُو بھی بھیڑ کو پکڑ اور کھا جا !!!

ایک بار آئینے میں پہنچنے کی دیر ہے اور آگے کھیل رُوح کا اپنا ہے۔بس آپ کی آئینے تک رسائی ہوتی ہےاور رُوح کو آئینے تک دریافت کرنا ہوتا ہے۔

۔۔۔۔۔ واصف علی واصف....
    • Love
  • 2 replies


Dulha Dulhan K jazbaat
Dulha Dulhan k jazbaat or aunties :D haha
  • 0 replies


Haalim Novel Complete By Nimra Ahmad Pdf Free
BOOK NAME: HAALIM NOVEL

WRITER: NIMRA AHMAD

The book Haalim Novel Pdf is an excellent story which is publishing in a monthly digest of Urdu. Nimra Ahmad is the writer of this story. It is continued for some months and contains an interesting plot. It influenced the readers from its start, and the readers wait for it at the beginning of every month.

Nimra Ahmad is a top female story writer and novelist. She produced many super hit stories which put her in the line of the prominent writers. She has a unique but attractive writing style. Nimra Ahmad gives the touch of the history and Sufism to her stories.

I hope you like to read the book Haalim Novel Pdf. 
  • 1 reply


آنکھ میں خواب نہیں
آنکھ میں خواب نہیں




 



آنکھ میں خواب نہیں خواب کا ثانی بھی نہیں
کنج لب میں کوئی پہلی سی کہانی بھی نہیں

 

ڈھونڈھتا پھرتا ہوں اک شہر تخیل میں تجھے
اور مرے پاس ترے گھر کی نشانی بھی نہیں

 

بات جو دل میں دھڑکتی ہے محبت کی طرح
اس سے کہنی بھی نہیں اس سے چھپانی بھی نہیں

 

آنکھ بھر نیند میں کیا خواب سمیٹیں کہ ابھی
چاندنی رات نہیں رات کی رانی بھی نہیں

 

لیلی حسن ذرا دیکھ ترے دشت نژاد
سر بسر خاک ہیں اور خاک اڑانی بھی نہیں

 

کچے ایندھن میں سلگنا ہے اور اس شرط کے ساتھ
تیز کرنی بھی نہیں آگ بجھانی بھی نہیں

 

اب تو یوں ہے کہ ترے ہجر میں رونے کے لئے
آنکھ میں خون تو کیا خون سا پانی بھی نہیں
  • 3 replies


بازوؤں کی چھـتری تھی
بازوؤں کی چھـتری تھی



 




بازوؤں کی چھـتری تھی راستوں کی بارش میں
بھیگ بھیگ جـــاتے تھے دھڑکنوں کی بارش میں
اور ہی زمـــــانہ تھا اور ہی تھے روز و شب
مجھ سےجب ملاتھا وہ چاہتوں کی بارش میں
بھیگتی ہوئی ســـــانسیں ، بھیگتے ہوۓ لمحے
دل گداز رم جھم تھی خوشبوؤں کی بارش میں
بجــــلیاں چمکتی تھیں ، کھــڑکیاں دھڑکتی تھیں
ایک چھت کے نیچے تھے دو دلوں کی بارش میں
شـــــــام تھی جدائ کی اور شب قیامت کی
جب اسے کیـــا رخصت آنسوؤں کی بارش میں
دل پـــــــہ زخم ہے کوئی روح میں اداسی ہے
کتنے درد جاگے ہیں سسکیوں کی بارش میں
شہر ِ کج نگاہاں میں کون خوش نظر نکلا
پھول کس نے پھینکا ہے پتّھروں کی بارش میں
بـــــــرق سی لپکتی تھی ، روشنی نکلتی تھی
رات کے اندھیرے سے ان دنوں کی بارش میں
ہم تو خیر ایسے تھے، راستے میں بیٹھے تھے
تم کہاں سے آ نکلے اس غموں کی بارش میں
کــــر چیاں سمیٹیں اب زخم زخم پوروں سے
کچھ نہیں بچا فوزی پتھــــروں کی بارش میں
  • 3 replies


Villain 44 ipsfocus
Villain 4.x 

 

Villain is a dark, semi-transparent dark skin which includes a simple background picker allowing your members to choose their own image from a preset array of high quality background images. Perfect for any community, and especially great for gaming forums or site who want to offer customization options to their members!

Compatible with the latest versions of IP.Suite 4.x, Gallery, Blog, Downloads, Chat, IP.Content and Nexus.

 


 

Theme Features


Theme Settings
Easily enable, disable or modify theme features such as background images, logos, social media links, guest messages and colors. This makes modifications and upgrades very simple since little code changes are required.

 

 


Background picker
Your members can choose their own background image from a predefined selection and their choice is saved via cookies. This feature can be disabled within the theme settings.

 

 


Guest message
A customizable message can be shown to guests, prompting them to either register or login to your forum. Two designs, "billboard" and "alert" (shown) are available.

 

 


Social links
Social links can be enabled/disabled and customized to your own URL, allowing you to easily link to your social network pages (facebook, twitter, etc)

 

 


HTML logo with slogan
Easily add/edit your text logo and slogan from within the theme settings. If required, the text can be replaced by an image instead.

 

 


Fixed header
The header on Villain stays attached to the top of your browser for easy navigation. The header can be made static if necessary by disabling the setting in your ACP.

Upgraded for IPS 4.4.2


Reverted numerous template files in an attempt to make future updates easier


The dropdown menu when viewing a Club has been neatened on mobiles


Fixed the grid layout in the Topic Thumbnail add-on


The “Manage album” dropdown menu can now wrap if necessary, preventing the layout from breaking in certain languages


Fixed the Enhanced User Profile add-on on mobiles


The alignment of the Network Status table has been fixed


Re-coded the “highlighted replies” feature to use css variables. This makes customising the highlighted posts much easier.







 
  • 0 replies


عشق میں غیرتِ جذبات نے رونے نہ دیا
عشق میں غیرتِ جذبات نے رونے نہ دیا
ورنہ کیا بات تھی کس بات نے رونے نہ دیا
آپ کہتے تھے رونے سے نہ بدلیں گے نصیب
عمر بھر آپ کی اس بات نے رونے نہ دیا
رونے والوں سے کہو اُن کا بھی رونا رو لیں
جن کو مجبورئ حالات نے رونے نی دیا
تجھ سے مل کر ہمیں رونا تھا بہت رونا تھا
تنگئ وقتِ حالات نے رونے نہ دیا
ایک دو روز کا صدمہ ہو تو رو لیں فاکر
ہم کو ہر روز کے صدمات نے رونے نہ دیا
  • 3 replies


SAHAB JEE - ALI AJAZ , NANNA , ANJUMAN , RANGEELA - PAKISTANI FILMS
SAHAB JEE - Full Pakistani Film Exclusively On HI-TECH PAKISTANI FILMS STAR CAST: ALI AJAZ, ANJUMAN, NANNA, RANGEELA & Many More... WATCH FULL MOVIES & DRAMAS ON HI-TECH PAKISTANI FILMS
  • 0 replies


زمانے بھر کو اداس کر کے
زمانے بھر کو اداس کر کے
خوشی کا ستیا ناس کر کے
میرے رقیبوں کو خاص کر کے
بہت ہی دوری سے پاس کر کے
تمہیں یہ لگتا تھا
جانے دیں گے ؟
سبھی کو جا کے ہماری باتیں
بتاؤ گے اور
بتانے دیں گے ؟
تم ہم سے ہٹ کر وصالِ ہجراں
مناؤ گے اور
منانے دیں گے ؟
میری نظم کو نیلام کر کے
کماؤ گے اور
کمانے دیں گے ؟

تو جاناں سن لو
اذیتوں کا ترانہ سن لو


کہ اب کوئی سا بھی حال دو تم
بھلے ہی دل سے نکال دو تم
کمال دو یا زوال دو تم
یا میری گندی مثال دو تم

میں پھر بھی جاناں ۔۔۔۔۔۔۔!
میں پھر بھی جاناں ۔۔۔
پڑا ہوا ہوں ، پڑا رہوں گا
گڑا ہوا ہوں ، گڑا رہوں گا
اب ہاتھ کاٹو یا پاؤں کاٹو
میں پھر بھی جاناں کھڑا رہوں گا

بتاؤں تم کو ؟
میں کیا کروں گا ؟

میں اب زخم کو زبان دوں گا
میں اب اذیت کو شان دوں گا
میں اب سنبھالوں گا ہجر والے
میں اب سبھی کو مکان دوں گا
میں اب بلاؤں گا سارے قاصد
میں اب جلاؤں گا سارے حاسد
میں اب تفرقے کو چیر کر پھر
میں اب مٹاؤں گا سارے فاسد
میں اب نکالوں گا سارا غصہ
میں اب اجاڑوں گا تیرا حصہ
میں اب اٹھاؤں گا سارے پردے
میں اب بتاؤں گا تیرا قصہ

مزید سُن لو۔۔۔
او نفرتوں کے یزید سن لو

میں اب نظم کا سہارا لوں گا
میں ہر ظلم کا کفارہ لوں گا
اگر تو جلتا ہے شاعری سے
تو یہ مزہ میں دوبارہ لوں گا

میں اتنی سختی سے کھو گیا ہوں
کہ اب سبھی کا میں ہو گیا ہوں
کوئی بھی مجھ سا نہی ملا جب
خود اپنے قدموں میں سو گیا ہوں

میں اب اذیت کا پیر ہوں جی
میں عاشقوں کا فقیر ہوں جی
کبھی میں حیدر کبھی علی ہوں
جو بھی ہوں اب اخیر ہوں جی


جون ایلیا
  • 6 replies


Serdi mai ulta coat pahnane ka maza haha funny joke
ایک صاحب رات کے وقت موٹر سائیکل پہ جا رہے تھے سامنے ٹھنڈی ہوا چل پڑی تو رک کر اپنا کوٹ الٹا پہن لیا اور بٹن پیچھے کی طرف کر لئے اور موٹر سائیکل پر سوار ہوگئے۔ سردی سے بچنے کی اس ترکیب پر وہ اتنا خوش تھے کہ ڈھلوان پر موٹر سائیکل پھسل گئی اور وہ دھڑام سے نیچے آرہے۔ کچھ دیر بعد بہت سے لوگ وہاں پہ جمع ہو گئے دیکھا کہ صاحب مرے پڑے ہیں اور ایک آدمی ان کہ پاس کھڑا ہے۔
اس سے لوگوں نے پوچھا: "کیا ہوا ہے؟"
لڑکے نے جواب دیا: "جب میں پہنچا تو یہ کراہ رہے تھے میں نے جھک کر دیکھا تو پتا چلا کہ گردن مڑ گئی ہے میں نے زور لگا کر گردن سیدھی کی تب سے نہیں بولے۔

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • 4 replies


میری ﺗﺼﻮﯾﺭ
میری ﺗﺼﻮﯾﺭ
میری ﺗﺼﻮﯾﺭ بنانے ﮐﯽ ﺟﻮ
دھن ﮨﮯ ﺗﻢ ﮐﻭ
ﮐﯿﺍ ﺍﺩﺍسی ﮐﮯ ﺧﺪ ﻭ ﺧﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟

ﺗﻢ ﭘﺭﻧﺪﻭﮞ ﮐﮯ ﺩﺭﺧﺘﻮﮞ ﮐﮯ
ﻣﺼﻮﺭ ﮨﻭ میاں
ﮐﺱ ﻃﺮﺡ ﺳﺒﺰۂ پامال ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ۔ ۔ ۔ ؟؟

ﺳﺮ ﮐﯽ ﺩﻟﺪﻝ میں دھنسی
آنکھ ﺑﻨﺎ سکتے ﮨﻭ
آنکھ میں پھیلتے پاﺗﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟؟

ﺟﻮ ﻣﻘﺪﺭ نے میری ﺳﻤﺖ ﺍﭼﮭﺍﻻ
تھا کبھی
میرے ہمدم ﻭﮨﯽ ﺟﺎﻝ ﺑﻨﺎ
ﭘﺍﺅ ﮔﮯ؟؟

ﻣﻞ گئیﺧﺎﮎ ﻡﯿﮟ ﺁﺧﺮ ﮐﻭ
سیاہی ﺟﻦ ﮐﯽ
میرے ہمدم ﻭﮦ میرے ﺑﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟

ﯾﮧ ﺟﻮ ﭼﮩﺭﮮ ﭘﮧ ﺧﺮﺍﺷﻮﮞ ﮐﯽ
ﻃﺮﺡ ﺛﺒﺖ ہوئے
ﯾﮧ اذیتﮐﮯ مہﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﭘﺍﺅ
ﮔﮯ؟؟

ﺯﻧﺪﮔﯽ نےﺟﻮ ﻣﺮﺍ ﺣﺎﻝ ﺑﻨﺎ
ﭼﮭﻭﮌﺍ
میری تصویرکاﻭﮦ ﺣﺎﻝ ﺑﻨﺎ پاﺅ
ﮔﮯ؟
  • 2 replies


Project Manager
Project Manager is an advanced suite of management tools that empower Admins and Project Managers to spearhead, plan, execute, oversee, and attain their community project.  Achieve specific goals, meet success criterias, and reach your target conclusion by using Project Manager to organize your workflow from beginning to end.
  • 0 replies


[HQ4] IPS Moods for invision community suite
[HQ4] Moods for invision community suite 4.3

Increase the bond between the users of your community by allowing them to express their current mood and feeling. This application will allow your members to choose moods created by you and enter their own currently feeling (if permitted) which will be displayed in forum topics, hover cards and user’s profiles. Members will also be able to see the latest moods updates by all members through the included widget. This application will help give your community, a deeper “community” feel.

View: bbcode.it
(Create an account to demo mood changing)

Create your own moods with your own images.


Set the display position of moods around the avatar: top left & right, bottom left, center & right.


Set the image size for display in topics and profile.


Also supports wide width images for classic style mood images.


Optional menu link & user nav icon.


Members can enter custom feeling text for moods.


Set the allowed feeling text length.


Group based permissions.


Moods displayed on profile, in topics and hover cards.


Latest Mood Updates widget.


Editable language strings.


Starter Mood Pack with PSD Template.



 

IPS 4.1.x (Use 1.0.4), IPS 4.2.x + (use 1.1.0+)
Tested also on IPS 4.3.x

If you have suggestions for Moods, we'd be happy to hear them via the forums: http://bbcode.it

The cost of this application covers the ongoing support of the product and future development. You can request support via..
Forums: bbcode.it

Original credits: BlistDev

 

What's New in Version 1.1.1

Released 

Fix some languages issues


Added mobile support and an option to enable/disable moods on mobile.
  • 0 replies


dosto ny phair li jab se nigah e altafaat
Doostoon ny phair li jab se nigah e iltifaat...
Mehrbaan hu ker mere gher mai mera qatil raha
  • 0 replies


khushi ka shikaar
جال میں آ گئے ہیں غم کتنے
اک خوشی کا شکار کرتے ہوئے
  • 0 replies


plastic glass instead of relatives
Mere sare rishtedar le lo..
or plastic k 6 glass de do.
  • 0 replies


Taare Vekhan Behh jandi Aye Jhali jai
تارے ویکھن بیہہ جاندی اے جھلی جہی 


تارے ویکھن بیہہ جاندی اے جھلی جہی 
کلّم کلّی رہ جاندی اے جھلی جہی

توں محرم تے توں ای غیر، پرایا ایں
کیہ کج مینوں کہہ جاندی اے جھلی جہی

اُس دا مکھڑا درداں رج سجایا اے
دکھڑے سارے سہہ جاندی اے جھلی جہی

جیڑھی گل میں سُنن میں جاواں اوہ چھڈ کے
ساریاں گلّاں کہہ جاندی اے جھلّی جہی

تیری یاد دی کوئل میریاں سوچاں دی
کندھاں اُتّے بیہہ جاندی اے جھلی جہی

چھڈ دیندی ہے جد وہ کملی ہتھ میرا
راہواں دے وچ ڈیہہ جاندی اے جھلی جہی

انج تے دکھڑے مُکنے دا نئیں ناں لیندے
دکھاں دے نل کھیہ جاندی اے جھلّی جہی

مینوں تے اوہ اگّے لائی رکھدی اے
آپے پچھے رہ جاندی اے جھلّی جہی

اک واری جے  اداسی آ جاوے
روح دے اندر بیہہ جاندی اے جھلّی جہی
  • 1 reply


Captain Marvel Movie 2019
Captain Marvel Upcoming Movie 2019 8th March. Watch Trailer and info.



 


 
  • 2 replies


وہ مجھ سے ستاروں کا پتہ پوچھ رہا ہے
وہ مجھ سے ستاروں کا پتہ پوچھ رہا ہے



 



عورت ہوں مگر صورت کہسار کھڑی ہوں
اک سچ کے تحفظ کے لیے سب سے لڑی ہوں



 

وہ مجھ سے ستاروں کا پتہ پوچھ رہا ہے
پتھر کی طرح جس کی انگوٹھی میں جڑی ہوں

 

الفاظ نہ آواز نہ ہم راز نہ دم ساز
یہ کیسے دوراہے پہ میں خاموش کھڑی ہوں

 

اس دشت بلا میں نہ سمجھ خود کو اکیلا
میں چوب کی صورت ترے خیمے میں گڑی ہوں

 

پھولوں پہ برستی ہوں کبھی صورت شبنم
بدلی ہوئی رت میں کبھی ساون کی جھڑی ہوں
  • 2 replies


  • Latest Posts

    • This is a maintenance release to fix bugs.

      View the full article

    • Doesn't work everytime and then you'd have to find it in JS files of the theme

      Edited by ☠ ReX_XeNoME
    • We are pleased to announce that Invision Community 4.5 is now available and packed with new features, enhancements, and even a new look! 

      Major New Features / Enhancements

      New Front-End Design
      AdminCP Dark Mode
      Site StatisticsSearch Insights, and Club Statistics
      Marketplace now built into the AdminCP
      Mobile App for iOS and Android (Beta)
      Zapier Integration for Invision Cloud Communities

      In addition to these new enhancements, there are countless other additions and improvements. Check out our product blog to see what we have been up to.

      Before Upgrading
      Before proceeding with your upgrade, please note that all third party resources are disabled during the upgrade process. We strongly recommend ensuring that all of your installed applications, plugins and themes have Invision Community 4.5 compatible updates available to allow continued use. 

      Please see the full release notes for other important changes, feature removals and deprecations.

      View the full article

    • DC749B1F-39F7-4CA5-9665-577CBCF6403D.jpe

      One of the most commonly asked questions we get is how to ensure your new community launch is successful.

      You may think that if you have the right features with the correct configuration, success is guaranteed, but it requires more than that.

      Way back in the early 2000s when the internet was in its infancy, there was an explosion of new communities. If you had some webspace, a little technical knowledge and a forum script you were almost guaranteed to attract people into your community.

      These days it takes a little more work to get your new community off the ground. There’s a lot of books and resources out there to help, but focusing on your purpose, value, and emotion will give you a bright star to sail by.

      Purpose

      The purpose of your community should be very clear from the first visit. You want your new visitors to instantly understand the reason your community exists and the benefit they will get from it.

      This can be implicit with a short written mission statement at the top, or it can be through robust visual design and structure.

      When launching a new community, aim to be as specific as possible with your purpose. You can always broaden when it grows. This may go against your instinct to cast a wide net to catch as many people as possible, but resist that temptation!

      For example, a community focused on fitness has a vague purpose. Fitness is a broad topic, and there are many niches inside of it. This could be anything from losing weight, to running faster to increasing the weight on a barbell. Narrowing the focus to running helps a little, but there’s a lot of space in that field. You have marathon runners, ultra runners, Sunday park joggers and everything in between.

      A better starting point for a community may be “Run your first 5k”. This instantly makes it very clear to your audience that you intend to help new runners develop their ability enough to finish a short race. The sense of purpose is clear, and it is easy to know what to ask of this new community and the benefit you may get.

      Asperger Experts has a strong design and mission statement above the fold, which makes its purpose clear from the first visit.

      B7322678-5695-4AE4-AC7F-F909748EF776.jpeg

      Asperger Experts

      Make your purpose very clear and don’t be afraid to niche down to a specific area, to begin with.

      Value

      The earliest communities allowed people from all around the world to gather and talk. Anyone who had the technical skill to host a community could be virtually guaranteed members and just being able to meet was all the value needed.

      We now live in more sophisticated times and crave more than facilitation. Your community needs to add value beyond companionship and knowledge.

      One of the simplest ways to give value to your members is through sharing your expertise. A steady flow of written articles or videos gives your members a reason to come back.

      IG, a fintech company use their expert articles to draw their audience back to their community to contribute. IG is a known leader in their field, so their blog is a real draw for those investing in the markets.

      59554FAA-00AB-44A6-ABE0-8E452121F6B7.jpeg

      IG.com

      Never post for the sake of it, always inform, educate or entertain your community.

      Emotion

      At the heart of every conversation is emotion. We pride ourselves on being logical and thoughtful creatures, yet our emotional brain responds first and makes a judgement often subconsciously.

      Setting the pitch and tone of your community is critical from its earliest days. As the community manager, you get to define the tone by modelling the behaviour you want to see in your own content. Some communities do well with dark humour and snark; while others require positivity and fun.

      “Humans are herd animals. We want to fit in, to bond with others, and to earn respect and approval of our peers. Such inclinations are essential to our survival. For most of our evolutionary history, our ancestors lived in tribes. Becoming separated from the tribe—or worse, being cast out—was a death sentence.” - James Clear

      Hang out where your audience hangs out and develop your tone so that it resonates with your community.

      Starting a community is a rewarding experience, but you need to do more than just open your doors to ensure a successful launch.

      Checking to make sure your site has a strong purpose, that you offer value to your members and the emotional pitch is right will set you on the right course. 

    • castle.jpg.1e95cc6d01b72ba5eee05bf880211

      Moats have been used for centuries as a way to defend a building from potential attack.

      A flooded ditch around a castle is a great way to make it harder to be taken. You can't push battering rams against walls, and neither can you dig under the castle. Quite frankly, a moat is a pretty decent deterrent when there are plenty of other castles to pillage.

      What does this mean for your business?

      A community can be an economic moat, or in more simple terms, your competitive advantage.

      When your product or service is surrounded by an engaged community that feels invested in your brand, you'll be able to resist challenges from competitors looking to tempt your customers away.

      Humans are social creatures, and we love seeking out and joining a tribe that aligns with our values. The intangible value of belonging creates a sense of momentum for your brand and helps champion it to others.

      The statistics back this strategy; 88% of community professionals said in a recent survey that community is critical to their company's mission and 85% said that their community has had a positive impact to their business.[1]

      Your competitive advantage

      One of the cheapest ways to create momentum for your product is to build a community around your startup. A community is much more than a one-time marketing campaign and can help you throughout your company's life cycle if you take the time to grow it right. [2]

      Creating a buzz around a product can take a lot of time, effort and money. 

      Traditionally, this buzz would be created with a mixture of videos, websites, influencer reviews, and heavy advertisement spends across multiple channels, including social media.

       Your community can create a shortcut and reach an audience without those costs and increase the chance of your product being shared virally. 

      Your community creates a bond over a shared interest that continually re-enforces loyalty to your brand. This creates a personal investment which makes it less likely your customers will try a competitor.

      Put simply, if a company can move from just shipping a product to building a community, it can benefit from several competitive advantages such as:

      • Engaged members help acquire new members, lowering the cost for customer acquisition.
      • Increased customer retention through community loyalty. Members won't want to abandon the community they enjoy.
      • Reduced support costs as members support each other.

      This benefit forms a loop that generates more value as the community grows.

      connections.jpg

      Brand building 

      Another area of opportunity for social marketing is "brand building" - connecting enthusiastic online brand advocates with the company's product development cycle. Here, research becomes marketing; product developers are now using social forums to spot reactions after they modify an offer, a price, or a feature in a product or service. Such brand-managed communities can have real success. One well-documented example is IdeaStorm, Dell's community discussion and "brainstorming" website, which saw a measurable increase in sales following its launch, by providing a forum for meaningful dialogue and "to gauge which ideas are most important and most relevant to" the public. [3]

      By creating a community around your product or service, not only do you create brand advocates, but you also gain powerful insights into what your customers want through research which drives marketing. 

      Consumers today crave a stronger bond with brands. It's no longer enough to give them a customer support email address and a monthly newsletter. They want a much more in-depth interaction with the company and other users of the product or service.

      One tactic for success is for brands to move away from the hard-sell to instead embrace the notion of "co-creation". This means moving beyond "old-school" approaches to website advertising to embrace the principles of relationship marketing - building virtual environments in which customers can connect with each other to share insights and relevant information.

      To capitalise on currently available opportunities, marketers need to find or establish real brand communities, listen to them, and then create special programs and tools that will empower potential and existing community members, rewarding existing consumers and eliciting behavioural change from potential consumers. [3]

      Evernote, the note-taking app, is a great example. Their lively community encourages customers to interact directly with staff, post their wish-lists for future versions and learn more about what happens behind the scenes.

      The community creates evangelists for Evernote and makes it harder for competitors to gain a foothold with a potent mix of dialogue, access to other customers, transparency from the brand and many opportunities for co-creation of content.

      Co-creation fundamentally challenges the traditional roles of the firm and the consumer. The tension manifests itself at points of interaction between the consumer and the company where the co-creation experience occurs, where individuals exercise choice, and where value is co-created. Points of interaction provide opportunities for collaboration and negotiation, explicit or implicit, between the consumer and the company.

      In the emergent economy, competition will center on personalized co-creation experiences, resulting in value that is truly unique to each individual. [4]

      In simple terms, a community allows your customers to feel closer to your brand and the products you sell.

      people.jpg

       

      What are you waiting for?

      Nearly 80% of founders reported building a community of users as important to their business, with 28% describing their moat as critical to their success.[1]

      Our team at Invision Community has over two decades of community building experience and are trusted by brands of all sizes.

      Whether you have an existing community, or you're taking your first steps to create your own, our experience and expertise will guide your success.


      [1] https://cmxhub.com/community-industry-trends-report-2020
      [2] https://viral-loops.com/blog/your-company-needs-a-pre-launch-campaign/
      [3] https://www.researchgate.net/publication/268200746_Social_media_and_its_implications_for_viral_marketing#read
      [4] https://www.cs.cmu.edu/~jhm/Readings/Co-creating unique value with customers.pdf

  • Who's Online   26 all people including: 0 Members, 0 Anonymous, 26 Guests (See full list)

    • Chrome
    • Bingbot
    • FeedFetcher-Google
    • Googlebot
    • YandexBot
×
×
  • Create New...